Doorgaan naar hoofdcontent

Op ieder potje...

Ik ben dol op knijpertjes, kraaltjes, lint, stempeltjes, washi tape... Eigenlijk op alles waarmee ik leuk cadeautjes kan inpakken of post kan versieren. Om al deze spulletjes netjes op te ruimen, verzamelde ik conservenpotjes en haakte ik een aantal dekseltjes.

Toevallig zag ik dat Krearette het patroon van mijn pietje had gebruikt voor een dekseltje op een potje om strooigoed in te bewaren. Een heel erg leuk idee. En zo leuk om te zien dat mijn patronen ook daadwerkelijk worden gehaakt! Daar ben ik best een beetje trots op...

 

PATROON DEKSELTJE 1 (MET ROOSJE)

Haak 6 lossen en sluit de ring met 1 halve vaste.

Ronde 1:
Haak 11 vasten in de ring.

Ronde 2:
Begin met 2 l (= 1e stokje) en haak in elke vaste 2 stokjes (22).

Ronde 3:
Begin met 2 l (= 1e stokje) en haak in elk 1e stokje 1 stokje en in het 2e stokje 2 stokjes (1-2-1-2) (33).

Ronde 4:
Begin met 2 l (= 1e stokje) en haak in elk 1e en 2e stokje 1 stokje en in het 3e stokje 2 stokjes (1-1-2-1-1-2) (44).

Ronde 5:
Deze ronde haak in de achterste lus van je haakwerk, zodat je een randje krijgt. Haak in het achterste lusje van elk stokje van de vorige ronde een vaste.

Ronde 6:
Haak in elke vaste van de vorige ronde een stokje.

Ronde 7:
Keer je werk, haak in elk stokje van de vorige ronde een vaste en hecht af.

Het superschattige roosje is gehaakt volgens het patroon van Draad en Praat.

Het blaadje haakte ik als volgt
Haak 6 lossen. Dan 1 v in de 2e losse vanaf de haaknaald en in de volgende lossen 1 hst, 1 st, 1 hst en in de laatste losse 1 v en 1 hv. Dan 1 losse. Haak vervolgens verder aan de andere kant van de ketting (lossen) in de 1e losse 1 hv en 1 v, in de volgende lossen 1 hst, 1 st, 1 hst en de laatste losse 1 v. Afhechten.



PATROON DEKSELTJE 2

Haak 4 lossen en sluit de ring met 1 halve vaste.

Ronde 1:
Haak 3 lossen (= 1e stokje, zo begin je iedere ronde) en 7 stokjes in de ring. Sluit met 1 halve vaste.


Ronde 2:
Haak tussen elk stokje van de vorige rond 2 stokjes en 1 losse.


Ronde 3:
Haak in elke losse van de vorige ronde 3 stokjes en 1 losse.

Ronde 4:
Haak in elke losse van de vorige ronde 4 stokjes en 1 losse.


Ronde 5:
Haak in elk stokje van de vorige ronde 1 stokje en in elke losse 2 stokjes.

Ronde 6:
Deze ronde haak je in de achterste lus van je haakwerk, zodat je een randje krijgt. Haak in elke stokje van de vorige ronde een stokje.

Ronde 7:
Keer je werk, haak in elk stokje van de vorige ronde een vaste en hecht af.
  
 

Reacties

  1. Wat een leuk idee en wat mooi gemaakt! Dankjewel dat je meedeed met Link Your Stuff. Een fijn weekend gewenst!
    Groetjes, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Annemarie. Super dat jij elke week weer de gelegenheid biedt om ons werk te laten zien!

      Verwijderen
  2. Awesome projects!!! Lovely ideas! All are great for gifts, thanks for sharing!
    Hope you have a wonderful weekend!
    Hugs from Portugal,
    Ana Love Craft
    www.lovecraft2012.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Im going to use this idea to decorate jam jars for fetes..lovely idea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Great idea! Instead of a rose you could crochet a piece of fruit on top of the jar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Such a lovely idea .... thank you for sharing the pattern. ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Weer heel inspirerend, dekseltje 2 is mijn favoriet, heb 'm opgeslagen.
    Bedankt voor het delen en een fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. I love it! A great idea and just right for the season, am going to try it this weekend.
    Thanks for the instructions!
    Amalia xo

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk blog! Vraagje; Ik zie het keren wel vaker, bedoel je dan het werk binnenste buiten? of links en rechtsom? En waarom zou je keren? Kun jij me dat uitleggen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anja, het rondje haakte ik (als rechtshandige) linksom. Het laatste rondje haak ik tegen de vorige ronde in, Ik blijf aan de buitenkant haken. Zo gaat de laatste ronde een beetje naar binnen staan, waardoor het dekseltje beter om het potdekseltje blijft zitten.

      Verwijderen
  9. Heel heeeel leuk!
    komt bovenaan op mijn to-do-lijstje!!
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  10. bedankt voor het delen van d patroontjes!! erg leuk en ik ga ze zeker maken. groetjes esther

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Mandje - patroon

Pannenlappen

Granny Square Boodschappentas

Te gekke tas

Chunky Deken - patroon