Doorgaan naar hoofdcontent

Hip rokje

In de maand december bezoeken wij vaak de tijdelijke ijsbaan in ons dorp. Oudste vindt het heerlijk om sportief bezig te zijn en geniet van het schaatsen. Jongste moet altijd even over haar angst heen en schaatst na wat oefenen ook lekker weg. Dit jaar was de ijsbaan opgebouwd bij een cafeetje in het bos, een idyllisch plekje waar manlief en ik graag genoten van onze schaatsende meisjes.

Het leuke van dit soort activiteiten in een dorp is dat onze kinderen, net als manlief hier geboren en getogen, altijd wel bekenden tegen komen. Op één van de vele middagen dat wij van onze meiden stonden te genieten, zag ik een bekend meisje op haar botjes voorbij komen in een leuk, gehaakt rokje. Haar moeder, ook een enthousiaste haakster, vertelde me hoe zij het rokje had gemaakt.

Die middag nog nam ik jongste mee naar het dorp, waar zij drie kleuren garen mocht uitkiezen voor onze versie van het rokje. Ze koos voor drie tinten blauw.


PATROON ROKJE
 
Voor het rokje gebruikte ik:
1/2 bol á 100 gram lichtblauw acryl medium van HEMA (kleur A)
1/2 bol á 100 gram donkerblauw acryl medium van HEMA (kleur B)
1 bol á 100 gram middenblauw acryl medium van HEMA (kleur C)
haaknaald 4.0
haaknaald 3.5
 
De tailleband
 
Ik haakte met kleur A een ketting van lossen (in een meervoud van 3). Toen deze ketting om de taille paste sloot ik de ketting met een hv. Omdat ik behoorlijk strak haak, haakte ik de ketting van lossen met haaknaald 4.0.
 
Ik ging vervolgens verder met haaknaald 3.5
 
Ronde 1:
In elke losse 1 v.
 
Ronde 2:
In elke achterste lus van de vasten van de vorige ronde 1 v.
 
Ronde 3-10:
Herhaal ronde 2. Doordat je steeds in de achterste lus haakt, krijg je een leuk ribbeltje, een tip van bovengenoemde moeder. :-)
 
Ronde 11:
Wissel naar kleur B en haak in elke vaste 1 v. Afhechten.
 
 
Het rokje
 
Start aan de andere kant van de ketting van lossen waarmee je begon, dus aan de kant van kleur A.
 
Ronde 1:
Met kleur B in elke achterste lus van de losse 1 v. Sluit de ronde met 1 hv.
 
Ronde 2:
1 l, 1v in de hv van de vorige ronde, 2 l, 2 v overslaan, *1 v, 2 l, 2 v overslaan*, herhaal *_* tot aan het einde van de ronde en sluit met 1 hv.
 
Ronde 3:
Wissel naar kleur C. 3 l (= 1e st), 3 st in de lus, *4 st in de lus*, herhaal *_* tot aan het einde van de ronde en sluit met 1 hv.
In deze ronde ben ik gaan meerderen, zodat het rokje wat breder zou worden dan de tailleband en mooi om de heupen zou passen.
 
Ronde 4:
Wissel naar kleur B. *1 v in de opening (tussen de combinaties van 4 st), 3l*, herhaal *_* tot aan het einde van de ronde.
 
Ronde 5 t/m 38*:
Herhaal ronde 3 en 4.
 
*Het aantal is afhankelijk van de gewenste lengte van het rokje. Eindig altijd met een even rondenummer (gehaakt zoals ronde 4 in kleur B).
 
Ronde 39:
*1 v in de vaste, 3v in de lus*, herhaal *_* tot aan het einde van de ronde en sluit met 1 hv.
 
Ronde 40:
Wissel naar kleur A. *1 v in de 1e v, sla 1 v over, 5 st in de volgende v, sla 1v over, 1 v*. Let erop dat de vaste steeds in de lijn ligt van de vaste van de even ronden in kleur B. Het boo gje komt dan steeds precies boven het blokje in kleur C. Herhaal *_* tot aan het einde van de ronde en hecht netjes af.
 
 
 
 

Reacties

  1. Wat een schattig rokje! Ik laat dit rokje nog maar even niet zien aan mijn nichtje. Dan mag ik natuurlijk ook een rokje voor haar haken op zeer korte termijn. Bewaar het wel in mijn gedachte voor als ze weer jarig is ;) Thanks voor het delen. Liefs, Stefanie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onze jongste is er ook heel blij mee! Ze heeft er ook al veel succes mee gehad, het "regende" complimentjes toen ze het rokje aan had.

      Verwijderen
  2. Total klasse! Dein Rokje ist wunderschön!
    Liebe Grüße
    Biggi

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hartstikke leuk en je dochter heeft een goede smaak qua kleuren uitkiezen!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze heeft er inderdaad kijk op. Ik kan haar met een gerust hart een mooie combinatie laten uitkiezen en vraag haar ook wel eens om advies als ik zelf twijfel.

      Verwijderen
  4. Mooi! Netjes gehaakt ook!
    Groetjes, evelyne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. This is such a beautiful skirt and such an interesting pattern, too. Very lovely.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Daphne,

    Wat een leuke weblog heb je! In ons familiemagazine Terdege staat een pagina Gespot met korte nieuwtjes, leuke producten etc. Ik zou het leuk vinden om je weblog daarop te vermelden. Zou je me daarvoor de foto van het gehaakte rokje kunnen mailen? Bij voorbaat dank!

    Gisette van Dalen
    redacteur Terdege
    gvdalen@refdag.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk rokje. Dank je wel voor het patroon. Ik denk dat 1 van de kleindochters hier binnenkort ook wel in rondloopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Echt een hip rokje in mooie kleuren. Welke kindermaat is dit rokje ongeveer?
    Dank je voor het delen van het patroon. Als een van mijn nichtjes dit rokje ziet, dan willen ze er vast ook een.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het staat haar ook zo leuk, Margaret! Het rokje zoals hierboven beschreven is ongeveer maat 128-134.

      Verwijderen
  9. Hallo Daphne,

    Wat een super lief rokje.
    Ik heb zelf een zoon van 15 dus daar ga ik hem niet voor haken maar kan nu even bij niemand de maat nemen.
    Ben wat dingetjes aan het haken voor een beurs en vind dit wel een leuk project.
    Mag ik weten hoeveel steken je hebt opgezet?

    Groet Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Ingrid. Ik pakte het rokje net even uit de kast en bedacht ook weer hoe leuk ik 'm vind. Ik hoop dat ie nog past.... Ik ben begonnen met een omvang van 120 steken. Het belangrijkste is dat het aantal steken een meervoud van 3 is. Veel haakplezier!

      Verwijderen
  10. Schattig rokje , bedankt voor het delen. Met twee grote zoons zijn deze leuke projectjes geen optie normaal ,maar ik heb gelukkig een vriendin met kleindochters. Heb echter een vraagje , hoe heb je de meerderingen gedaan. Heb zelf al zitten brainstormen maar kom er niet op . Groet Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Caroline, als je het patroon volgt dan meerder je vanzelf van ronde 2 naar ronde 3 van het rokje. In rij 2 haak je steeds *2 lossen, 1 vaste*, in ronde 3 haak je op dezelfde plek 4 stokjes, dus je gaat dan van 3 naar 4 steken.
      Veel haakplezier!

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Mandje - patroon

Pannenlappen

Granny Square Boodschappentas

Te gekke tas

Chunky Deken - patroon