Doorgaan naar hoofdcontent

Toffe theedoeken

Het is carnavalsmaandag. Op de achtergrond hoor ik af en toe nog wat hoempa-muziek van voorbij rijdende carnavalswagens. De afgelopen dagen hebben ook hier in het teken gestaan van carnaval. En ook al had ik er van tevoren niet zo veel zin in, ik moest er toch aan geloven.

Op vrijdag gingen manlief en dochters op school al los, terwijl ik een hele serieuze cursus volgde. Zaterdagmiddag en -avond mocht ik ook mee in mijn toiletjuffrouw outfit, heerlijk kneuterig naar het wijkcentrum, met veel bekenden voor de meisjes en voor ons. Gezellig! Gisteren gingen we naar de optocht in ons dorp, we zagen veel moois (zo bijzonder hoe hele groepen carnavalsvierders elk jaar zoveel moois en origineels kunnen bedenken en bouwen) en vooral veel humor, waarbij niet alles geschikt was voor uitleg aan de kids. Manlief dompelde zich daarna nog even onder in het carnavalsgedruis, de meiden en ik gingen naar huis voor een lekker filmpje op de bank.

En nu is het carnavalsmaandag, het leven ligt hier nog volledig op z'n gat. Terwijl de die-hards nog even doorgaan (ik zie ze hier al weer voorbij wandelen), ruimen wij de carnavalskleding weer op en proberen de sporen te wissen van alle losse veertjes uit de boa's en de resten confetti die uit alle kledingstukken vallen. We maken er een fijn, huiselijk dagje van.

Al een tijdje liep ik rond met het idee om randjes om theedoeken te haken. Lekker kneuterig.


Met een centimeter tekende ik met potlood bij elke centimeter een klein streepjes, zodat de steken niet te veel zouden variëren qua grootte. Met een naald en off-white katoendraad maakte ik op de met potlood getekende streepjes de festonsteek. Mocht je niet weten hoe je de festonsteek maakt, kijk dan hier of hier. Ik maakte de steken niet te strak, voor het geval de draad zou krimpen in de was (let op: kijk voor het wassen even naar de maximale temperatuur waarop het garen gewassen mag worden, deze temperatuur is waarschijnlijk lager dan de maximale temperatuur waarop je de theedoek mag wassen).


Vervolgens ging ik met kleur aan de slag. Voor de zekerheid koos ik voor zachte pasteltinten, met minder kans op uitloop van kleuren in de was.


PATROON RANDJE THEEDOEK 1

Nodig:
theedoek
potlood
centimeter of liniaal
naald
haaknaald 3.5
1/2 bolletje katoen off-white
1/2 bolletje katoen lichtgroen

Teken met een potlood en met behulp van een liniaal of centimeter bij elke centimeter een klein streepje. Maak met de naald en het off-white garen de festonsteek op de met potlood getekende streepjes.

Haak met lichtgroen *in de lus 1 v, 3 l, 1 v en 1 l*. Herhaal *_* bij elke lus. Op de hoeken 2 l in plaats van 1. Als je rond bent hecht je af en werk je de uiteinden netjes weg.


PATROON RANDJE THEEDOEK 2

Nodig:
theedoek
potlood
centimeter of liniaal
naald
haaknaald 3.5
1/2 bolletje katoen off-white
1/2 bolletje katoen lichtroze
1/2 bolletje katoen lichtgroen

Teken met een potlood en met behulp van een liniaal of centimeter bij elke centimeter een klein streepje. Maak met de naald en het off-white garen de festonsteek op de met potlood getekende streepjes.

Haak met lichtroze *in de lus 2 v en 1 l*. Herhaal *_* bij elke lus. Op de hoeken 3 l in plaats van 1. Als je rond bent hecht je af en werk je de uiteinden netjes weg.

Haak met lichtgroen *in de ruimte van de 1 l van de vorige toer 1 v en 2 l*. Herhaal *_* bij elke ruimte van de losse van de vorige toer. Op de hoeken 3 l in plaats van 1. Als je rond bent hecht je af en werk je de uiteinden netjes weg.

Reacties

  1. Ziet er gezellig uit! Leuk om lichte theedoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel erg leuk!! Ga ik ook doen! Liefs, Lotte

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I love the delicate look of tea towels down this way. So cute!
    Alexandra
    EyeLoveKnots.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind ze mooi!!! Het enige wat ik nog steeds niet snap: hoe hecht je het draadje aan voor de feston steek als je begint of als je tussendoor nieuw garen moet hebben? Dank je wel voor het delen van de patroontjes!
    Je staat in de spotlight deze week. Dank je wel dat je meedoet aan de linkparty!
    groetjes
    Barbara
    www.busyfingersbusylife.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Barbara!
      Ik heb nog even gesnuffeld en vond een duidelijke uitleg voor het begin van de festonsteek:
      http://kleinekatrijne.nl/zonnekindpoppen-2/festonsteek-doe-je-zo/
      Heb 'm ook maar meteen aan de beschrijving toegevoegd.
      Groetjes, Daphne

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Mandje - patroon

Pannenlappen

Granny Square Boodschappentas

Te gekke tas

Chunky Deken - patroon