Doorgaan naar hoofdcontent

Een hoesje om mijn appelmoesje

Voor één van mijn jongste en trouwste lezers haakte ik laatst een jasje om een conservenpotje. Haar kamer wordt binnenkort helemaal gerestyled en ze kon welke wat nieuwe accessoires in de kleur blauw gebruiken. Leuk voor op het bureau om pennen in te zetten of als bloempotje voor een plantje.


Het leuke labeltje van Mez11 maakte het potje helemaal af.

Een aantal weken terug liet ik mijn bloempothoesjes zien, waar ik bloembolletjes in had geplant (zie hiervoor mijn blogbericht Tête á Tête). Na de narcisjes en de blauwe druifjes wachten de potjes nu op een nieuwe bestemming.


Op verzoek werkte ik het patroon van de gehaakte hoesjes uit.

PATROON BLOEMPOTHOESJE (GROEN)

Nodig:
bolletje Lana Grossa
haaknaald 5.0
stekenmarkeerder

Start met een magische ring (of haak 4 l en sluit de ring met 1 hv).

1. 6 v in de ring.
2. in elke vaste van de vorige ronde 2 v (12).
3. in elke 1e vaste van de vorige ronde 1 v, in elke 2e vaste 2 v (18).
4. in elke 1e en 2e vaste van de vorige ronde 1 v, in elke 3e vaste 2 v (24).
5. in elke 1e, 2e en 3e vaste van de vorige ronde 1 v, in elke 4e vaste 2 v (30). Mijn rondje was nu even groot als (of net iets kleiner dan) de onderkant van mijn potje. Als jouw potje een grotere bodem heeft, meerder dan verder tot je rondje groot genoeg is. Haak 'm niet te groot, juist als het hoesje net iets smaller is, sluit het mooier om het potje.
6. in elke vaste van de vorige ronde 1 v.
7. herhaal ronde 6 tot het hoesje hoog genoeg is.
8. keer je werk, haak in elke vaste van de vorige ronde 1 v en hecht af aan het einde van de ronde. Doordat je het werk keert, gaat deze laatste ronde naar binnen staan en sluit het mooi om het potje.

PATROON CONSERVENPOTJE (BLAUW)

Nodig:
bolletje Lana Grossa
haaknaald 5.0
stekenmarkeerder

Start met een magische ring (of haak 4 l en sluit de ring met 1 hv).

1-7. zie het patroon hierboven.
8. op het punt waar het potje smaller wordt minder je 1 ronde. Bij mijn potje bestond de omtrek uit 30 vasten, ik haakte vervolgens 1 ronde: 1 v in de 1e, 2e en 3e vaste van de vorige ronde, de 4e en 5e vaste van de vorige ronde haakte ik samen.
9. in elke vaste van de vorige ronde 1 v.
10. in elke vaste van de vorige ronde 1 hv, hecht af aan het einde van de ronde.

Reacties

  1. Wat zijn die potjes leuk geworden zeg! Ook leuk om als vaasje te gebruiken met wat vrolijke bloemetjes er in. Bedankt voor het uitwerken, ga ze zeker eens maken.

    Groetjes,
    Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Nienke. Als vaasje zijn ze inderdaad ook leuk! Ik heb inmiddels al weer een variant met een flesje af, die zal ik binnenkort ook plaatsen.

      Verwijderen
  2. Haha, leuke titel! Ik ga vast ook nog eens potjes omhaken, bedankt voor het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het valt niet mee om elke keer een pakkende titel te verzinnen. :-) Is zo'n heerlijk projectje voor even tussendoor.

      Verwijderen
  3. Volgens mij heb je iemand erg blij gemaakt met deze creatie, aan de houding van de handen te zien die het cadeau vasthouden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De ontvanger was er inderdaad blij mee! De handjes zijn van onze jongste, die het cadeautje mocht geven. Met haar sierlijke handjes staat ze vaak model op mijn foto's. :-)

      Verwijderen
  4. Hallo, wat een ontzettend leuk patroon. Leuk dat je het wil delen. Maar ik wilde even vragen hoe groot was dat glazen potje wat je hebt gebruikt? Was het zo'n klein appelmoespotje van 370gr bijv?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Mandje - patroon

Pannenlappen

Granny Square Boodschappentas

Te gekke tas

Chunky Deken - patroon