Doorgaan naar hoofdcontent

Ballerina's

Ik ben gek op ballerina's. Ik heb ze in zilver, bruin, beige, donkerblauw met een sleehak, met de Engelse vlag... Bij elke outfit heb ik een passend paar. Ze zitten als slofjes. Net als deze gehaakte ballerina's. Lekker warm!


Ik haakte ze met MyBoshi wol. Eerst een paar voor onze jongste in maat 32-33 en daarna een paar voor onze oudste in maat 34-35.


PATROON SLOFFEN

*MAAT 32-33*

Nodig:
1 bol MyBoshi donkerblauw
restje MyBoshi lichtblauw
haaknaald 6.0
stopnaald

Start met een magische ring.
1. 3 l (= 1e st), 7 st, ring aantrekken en sluiten met 1 hv in de 3e l (8).
2. 3 l (= 1e st), 2 st in elk st, sluit met 1 hv in de 3e l en wissel hierbij van kleur (16).
3. 3 l (= 1e st), 1 st in elk st (16).
4. 3 l (= 1e st), 1 st in het 1e t/m 3e st, 2 st in het 4e st, herhaal tot het einde van de ronde en sluit met 1 hv in de 3e l (20).
5-6. 3 l (= 1e st), 1 st in elk st (20).

Hecht af na de 6e ronde. Vouw het werk dubbel, met de afgehechte draad precies in het midden aan de achterzijde. Ik markeerde de breedte van 6 stokjes, in het midden aan de voorzijde.

Hecht aan bij het stokje links van de linker markeerder.

7-9. 3 l (= 1e st), 1 st in elk st, tot aan de rechter markeerder, keren (14).
10. 3 l (= 1e st), nog 1 st in het 1e st, 1 st in elk st, 2 st in het laatste st (16).
11. 3 l (= 1e st), 1 st in elk st (16).
12.3 l (= 1e st), nog 1 st in het 1e st, 1 st in elk st, 2 st in het laatste st (18).

Haak de uiteinden naar elkaar toe, met de naad aan de binnenzijde van de slof en hecht af.

13. Hecht aan aan de achterzijde en haak een randje van vasten om de gehele rand heen, in elk st 1 v en in elke v 1 v.

*MAAT 34-35*

Nodig:
1 bol MyBoshi antraciet
restje MyBoshi lichtroze
haaknaald 6.0
stopnaald


Start met een magische ring.
1. 3 l (= 1e st), 7 st, ring aantrekken en sluiten met 1 hv in de 3e l (8).
2. 3 l (= 1e st), 2 st in elk st, sluit met 1 hv in de 3e l (16).
3. 3 l (= 1e st), 1 st in 1e t/m 3e st, 2 st in 4e st, herhaal tot aan het einde van de ronde en sluit met 1 hv in de 3e l en wissel hierbij van kleur (20).

4-7. 3 l (= 1e st), 1 st in elk st (20).

Hecht af na de 7e ronde. Vouw het werk dubbel, met de afgehechte draad precies in het midden aan de achterzijde. Ik markeerde de breedte van 6 stokjes, in het midden aan de voorzijde.


Hecht aan bij het stokje links van de linker markeerder.

8-10. 3 l (= 1e st), 1 st in elk st, tot aan de rechter markeerder, keren (14).
11. 3 l (= 1e st), nog 1 st in het 1e st, 1 st in elk st, 2 st in het laatste st (16).
12. 3 l (= 1e st), 1 st in elk st (16).
13. 3 l (= 1e st), nog 1 st in het 1e st, 1 st in elk st, 2 st in het laatste st (18).

Haak de uiteinden naar elkaar toe, met de naad aan de binnenzijde van de slof en hecht af.

14. Hecht aan aan de achterzijde en haak een randje van vasten om de gehele rand heen, in elk st 1 v en in elke v 1 v.

Reacties

  1. Is er ook een maat 38-40 of hoe moet ik dit aanpassen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een patroon voor grotere maten heb ik niet gemaakt... Bij de bovenstaande maten heb ik de slofjes tussendoor steeds om de voetjes van de kinderen gepast. Zou je ze groter willen maken, dan zou je dat als volgt kunnen aanpakken. Het is een schatting, dus tussendoor passen is wel verstandig.

      Ga uit van het patroon voor maat 34/35 en start met stap 1 t/m 3.
      Is de breedte goed, ga dan verder met stap 4 t/m 7. Om de slof wat hoger op de voet te laten vallen, kun je hier nog een extra ronde haken op dezelfde manier. Hecht dan af na ronde 8.
      Is de slof te smal, dan zou je ronde 4 dan kun je deze breder maken door te starten met 3 l (= 1e st), 1 st in 1e t/m 4e st, 2 st in 5e st, herhaal tot aan het einde van de ronde en sluit met 1 hv in de 3e l en wissel hierbij van kleur (24).

      Hecht af na de 8e ronde. Voor de kindermaten markeerde ik de breedte van 6 stokjes.

      Ga verder met het patroon voor maat 34-35, de rijen zoals beschreven als 8-10 zou je ook een keer extra kunnen doen.

      Ik denk dat je dan een heel eind bent, hopelijk heb je me een beetje kunnen volgen. Zoals gezegd heb ik 'm zelf niet in die grootte gehaakt, maar ik zou het aanpakken zoals ik hierboven beschreven heb.

      Verwijderen
  2. Wat een leuk idee. En bedankt dat je het patroon deelt ;-)

    Groetjes van Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. lekker warm en leuk met die afstekende kleur neuzen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Superleuke ballerina's! Ik heb je link gedeeld op haakinformatie.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een goed idee om lekker warme sloffen te haken. Ik heb nog nooit sloffen gehaakt, maar deze lijken me niet te moeilijk. Fijn om geen koude voeten meer te hebben. Dank je voor het patroon.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Mandje - patroon

Pannenlappen

Granny Square Boodschappentas

Te gekke tas

Chunky Deken - patroon