Doorgaan naar hoofdcontent

Boekenlegger

Bij ons thuis houden we allemaal van lezen. Vooral onze jongste verslindt boeken. Bijna wekelijks zijn we, voor of na de vioolles, bij de bieb te vinden voor een nieuwe voorraad leuke boeken. De Dagboek van een muts-serie en De waanzinnige boomhut van 13, 26, 39 en 53 verdiepingen zijn favoriet. Soms leest ze zelfs twee boeken tegelijk. Handig is het dan als je een paar mooie boekenleggers hebt.


Ik haakte een aantal van deze boekenleggers, voor beide dochters één en een paar om cadeau te geven.
 
Is dit geen leuk cadeautje voor de feestdagen?
 

PATROON BOEKENLEGGER

Nodig:
groen katoen voor het takje en de blaadjes
katoen voor het bloemetje (ik gebruikte ecru)
haaknaald 3.0/3.5
stopnaald

TAKJE
Haak met groen 40 lossen.
Voor de blaadjes: 1 hv in de 2e l vanaf de haaknaald en in de volgende steken achtereenvolgens 1 v, 1 hst, 1 st, 1 hv. Haak 6 lossen, 1 hv in de 2e l vanaf de haaknaald en in de volgende steken achtereenvolgens 1 v, 1 hst, 1 st, 1 hv.
Haak nog 15 lossen. Hecht af en knip de draad ruim af.

BLOEMETJE
Het bloemetje haakte ik volgens het patroon van Happy Handmade Living, ik liet alleen toer 1 weg. Knip de draad ruim af, hecht af, draai het bloemetje in elkaar en naai het vast.

Naai het takje aan het bloemetje vast. Werk alle losse draadjes weg met een stopnaald.

Om het steeltje en de blaadjes mooi plat te maken streek ik ze plat met een strijkijzer, met een vochtige doek ertussen.

Reacties

  1. Ze zijn leuk!
    Ik haakte deze een paar jaar terug voor moederdag in tweevoud en ze zijn bij beide moeders nog steeds enthousiast in gebruik, ik hoop dat die van jou ook zo geliefd zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig. Heel leuk om cadeau te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi! en inderdaad leuk cadeau voor de boekenwurmen :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel leuk zijn ze, mooi gemaakt.
    Groetjes, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, die zijn mooi! Zou ook héél mooi zijn als romantische slinger...
    Maar als kadootje is het ook perfect, bedankt voor de tip!
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey Daphne

    Ik heb je genomineerd voor de Liebster Award. Ik hoop dat je er blij mee bent.

    p.s. leuke boekenlegger :-)

    Groetjes
    Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Carolien,
      wat lief dat je me nomineert. Eerder dit jaar heb ik hieraan al meegedaan (http://haak-en-maak.blogspot.nl/2015/03/liebster-award_19.html), deze keer sla ik even over. Maar ik ga wel even snuffelen op de andere blogs die je hebt genomineerd. :-) Leuk ook om jouw antwoorden te lezen en wat meer over jou te weten te komen.
      Liefs, Daphne

      Verwijderen
  7. Dag! De link van draad en praat werkt niet... Kan je me helpen aan een goed patroon van het bloemetje?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lisanne is verder gegaan onder de naam Happy Handmade Living. Op deze website staat ook weer het patroon van het bloemetje:
      https://www.happyhandmadeliving.nl/2014/10/kleine-roosjes-haken/

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Mandje - patroon

Pannenlappen

Granny Square Boodschappentas

Te gekke tas

Chunky Deken - patroon