Doorgaan naar hoofdcontent

Appel

Jongste was jarig. Wat ze zou trakteren in groep 5, daar was ze zo uit. Wat ze voor de juf zou meenemen, dat was wat lastiger. De juf had namelijk verteld dat ze probeerde om wat minder te snoepen. Wij zochten dus naar een alternatief voor de gebruikelijke chocolaatjes.


Op Pinterest vond ik een superleuk idee voor een appeljasje en vol enthousiasme begon ik aan het patroon van Klein Zoet Geluk (die het idee weer hadden opgedaan vanuit Mollie Makes). Alleen paste het jasje niet om onze appeltjes. De Elstar appeltjes die wij altijd hebben zijn veel ronder van vorm. En dus paste ik het patroon aan, hieronder vind je mijn aangepaste patroon.


Ik bedacht er ook nog een leuk streepje bij om de rijen die heen en weer gaan (ipv rond) een beetje weg te moffelen.


Ik ben helemaal verliefd op deze schattige jasjes. Ik denk dat ik er zelf eentje houd voor in mijn werktas. Zo blijft het appeltje mooi beschermd tegen butsen.

PATROON JASJE APPEL (ELSTAR)

Nodig:
1 bolletje katoen (Lammy Rio) oker/fuchsia
restje katoen wit/oranje
knoopje
haaknaald 3.5
stopnaald

Start met een magische ring in kleur 1.

1. 1 losse, 9 hst in de ring, 1 hv in de losse (9).
2. 1 losse, 2 hst in elke steek, 1 hv in de losse (18).
3. 1 losse, 2 hst in elke 2e steek, 1 hv in de losse (27).
4. 1 losse, 2 hst in elke 3e steek, 1 hv in de losse (36).
5. 1 losse, 2 hst in elke 4e steek, 1 hv in de losse (45).
6. 1 losse, 1 hst in elke steek, 1 hv in de losse (45).
7. herhaal 6.
8. herhaal 6.
9. 1 losse, 2 hst in elke 5e steek, 1 hv in de losse (54).
10. 1 losse, 1 hst in elke steek, 1 hv in de losse (54).
11. herhaal 10.
12. herhaal 10.
13. 1 losse, keer om, 1 hst in elke steek, 1 keerlosse (54).
14. 1 hst in elke steek, elke 5e en 6e steek samen haken, 1 keerlosse (45).
15. 1 hst in elke steek, elke 4e en 5e steek samen haken (36).
Haak een kleine ketting van lossen (in de grootte van het knoopje) en maak er een lusje van. Hecht af.

Haak met kleur 2 halve vasten om de steken van rij 13.
Haak met kleur 2 halve vasten om de steken van rij 15.

Werk de uiteinden netjes weg en naai het knoopje tussen de streepjes in kleur 2.

Reacties

  1. leuk ideetje, moet ik onthouden,
    fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke traktatie voor de juffen en meesters. Ook leuk voor de hele klas....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk! Dat staat leuk om die appels heen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk idee. Ik eet tegenwoordig ook weer meer appels. Misschien dat ik ook wel een jasje ga maken voor mijn appeltjes hihi.
    Fijne avond.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zeg doen. :-) Een leuk, klein projectje voor tussendoor.

      Verwijderen
  5. Een appeljasje is echt handig als je een appel meeneemt naar het werk of naar school. Jouw jasjes zien er prachtig uit. Dank je voor het delen van het patroon.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Margaret. Ik heb de roze inmiddels zelf in gebruik genomen voor mijn appeltje dat mee gaat naar werk.

      Verwijderen
  6. Mijn favoriet is de roze variant :-)
    Misschien moet ik het ook maar eens proberen, want ik eet veel te weinig fruit en wie weet helpt zo'n jasje wel, hihi.
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk niet dat het helpt, Sigrid. Het jasje ziet er te leuk uit met het appeltje erin. ;-)

      Verwijderen
  7. Zo zijn het alsnog snoepjes hihi, heel leuk! En ze zijn inderdaad nog handig ook, ik ga je patroon onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Mandje - patroon

Pannenlappen

Granny Square Boodschappentas

Te gekke tas

Chunky Deken - patroon