Doorgaan naar hoofdcontent

Pennenhouder

Het was een intensieve, maar heel bijzondere week. Jongste genoot van haar laatste dagen in groep 5, want oh, wat had ze een geweldige juf dit jaar. Oudste genoot van de laatste dagen op de basisschool, in september gaat ze naar de middelbare school. Ze is er aan toe. En ik... begin langzaam aan het idee te wennen.


Enkele weken terug kwam ze thuis van de kennismakingsmiddag met lijsten met benodigdheden voor het nieuwe schooljaar. Het bestellen van de boeken was binnen een mum van tijd geregeld, oudste stortte zich met manlief in de zoektocht naar een chromebook en er moesten schoolspullen worden uitgezocht. En wel het liefst zo snel mogelijk. Nu duurde het nog zo'n kleine 2 maanden voordat school weer begint, maar ik kan me nog zo goed herinneren hoe geweldig ik het vroeger vond om mijn schoolspulletjes uit te zoeken. Dus bezochten we de Bruna en de HEMA in ons dorp. En op de eerste vrije zaterdagochtend reden we naar Den Bosch, waar een nieuwe winkel van Sostrene Grene is gevestigd. Dit was voor ons echt stationery heaven, dus we gingen helemaal los.
Op de terugweg naar de auto stopten we nog even bij La Place, gelukkig bestaat die in Den Bosch nog wel, voor een broodje en een sapje. De flesjes van de appelsap vind ik altijd te leuk om weg te gooien en dus werden deze thuis omgespoeld en bewaard.

Met katoen en kraaltjes haakte ik een leuk hoesje om het flesje.

PATROON HOESJE
Dit patroon is geschikt voor alle soorten en maten (rechte!) flesjes, potjes of conservenblikjes.

Nodig:
Een leuke flesje/ potje of conservenblikje waar een recht hoesje omheen past (dus niet varieert in omtrek)
1 bolletje katoen
Haaknaald 3.5
Kraaltjes met een opening waar een naald doorheen past
Naald

Rijg een ruim aantal kraaltjes aan het katoen (lees verder voor het aantal dat ik nodig had).


Start met een magische ring.

1. 2 lossen (let op, deze telt niet mee als stokje), een veelvoud van 3 stokjes in de ring en 1 hv in het 1e stokje.

 
De bodem van mijn flesje heeft een diameter van 5 cm, ik haakte 39 stokjes in de ring. Zorg ervoor dat het hoesje niet te ruim wordt, maar juist een beetje krap, zodat het hoesje straks mooi om het flesje/potje past.

2. 1 losse, 1 vaste in elk stokje, 1 hv in het eerste stokje.

 
3-21. (= ongeveer 9 cm hoog) 1 losse, 1 vaste in elke vaste, 1 hv in de eerste vaste.


 
22. 1 losse, *1 vaste, 1 vaste met kraal (VMK), 1 vaste*, herhaal *_* tot aan het einde van de ronde, 1 hv in de 1e vaste.

VMK (vaste met kraal):

schuif de kraal naar de lus,

 


insteken in de volgende steek (de kraal gaat dan naar achter), omslaan en lus doorhalen,
 


duw de kraal naar voren, sla de draad om de haaknaald en haal deze door de lussen op de haaknaald.


 
23. Herhaal ronde 3.
24. Herhaal ronde 22.


25. Herhaal ronde 3 en hecht af aan het einde van de ronde.

 
 

Reacties

  1. Kleine meisjes worden groot. Voor jouw dochter een spannende nieuwe stap in haar leven, voor jou een stap in het verder loslaten van jouw dochter. Samen leuke schoolspullen kopen en daarna fijn naar La Place is gezellig samen genieten.
    Leuke pennenhouder. De kralen maken hem extra speciaal. Dank je voor de duidelijke uitleg om zelf zoiets te haken. Wij hebben hier in de buurt geen La Place meer (helaas), maar dit lukt vast ook met een ander flesje of potje.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het patroontje kan inderdaad ook worden gebruikt voor een ander formaat flesje, potje of blikje.

      Verwijderen
  2. Wat leuk om er een hoesje voor te haken, ik vind die flesjes ook altijd zo leuk! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. What a creative idea! Looks great ♥. Thanks für sharing & have a good week!
    Nata xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk blog weer! En die Sostrene Grene, wat een heerlijke winkel is dat. Heb je je in kunnen houden bij de bolletjes? Een heerlijke vakantie toegewenst!

    Groetjes, Lonneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk moest ik wat bolletjes meenemen, maar ik heb me enigszins ingehouden. Misschien binnenkort toch nog maar een keertje terug. ;-)

      Verwijderen
  5. Ik vond schoolspulletjes kijken ook altijd zo leuk. Vooral bij V&D die wij in onze stad niet hadden. Met onze zoon is er niks aan; hij vind alles goed... Volgend jaar met onze dochter. Dat wordt vast gezellig. Leuke pennenhouder!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik geloof zeker dat dat heel anders is met jongens. En jammer dat de schoolcampus niet meer bestaat, gelukkig hebben we genoeg andere adresjes gevonden om leuke spulletjes te scoren!

      Verwijderen
  6. Leuke pennenhouder! Helaas is die tijd met de kids omtrent schoolspulletjes al een tijd voorbij. Maar als ons kleinkind groter gaat zijn mag ik terug deze leuke periodes meemaken (hoop ik toch).

    Lieve groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wie weet kun je je kleinkind dan nog wel leren om boeken te kaften, dat vond ik ook altijd zo gezellig!

      Verwijderen
  7. Knap! Héél leuk en zomers met die kralen! Ik vind pennenhouders ook altijd zo lollig om zelf om te haken. Er staan weer wat potjes klaar... Bedankt voor de inspiratie!
    Groetjes, sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, leuk hè, Sostrene Grene?! Leuk hoesje voor dat flesje.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Mandje - patroon

Pannenlappen

Granny Square Boodschappentas

Te gekke tas

Chunky Deken - patroon