Doorgaan naar hoofdcontent

Stoere deken 2.0

Toen ik in 2014 begon met mijn blog was de Stoere deken een van de eerste haakprojecten die ik liet zien. Heel leuk vind ik het om te zien dat deze nog steeds heel veel bekeken wordt. Het is ook wel echt een tijdloze deken.


Ik haakte 'm destijds voor onze oudste, in het grijs met donkerroze, toen de kleuren van haar kamer. In de loop der tijd maakte het roze plaats voor mintgroen. De deken paste niet meer op haar kamer en kwam in een hoekje in de huiskamer te liggen. 


Ook in onze huiskamer paste het roze randje niet en toen ik enthousiast bezig was met nieuwe krukhoesjes van Stylecraft Special dk en ik nog wat over had, besloot ik hiermee de stoere deken te voorzien van een nieuwe touch.


Het roze randje ging eraf en ik haakte met het restje Stylecraft Special dk strepen op de deken.


De deken is weer als nieuw en past nu helemaal in ons interieur.


PATROON STOERE DEKEN

Je kunt de deken in iedere gewenste maat haken. Mijn exemplaar is ongeveer 100 cm (b) x 90 cm (l) en weegt ruim 500 gram (voor zo ver ik dat goed kan wegen met mijn keukenweegschaaltje). Ik gebruikte donkergrijze Royal acryl van Zeeman. Voor de strepen gebruikte ik Styecraft Special dk in de kleur Duck egg.

Rij 1:
Haak zoveel lossen als de deken breed moet zijn, zorg ervoor dat het aantal een veelvoud van 3 is. Haak 2 keerlossen.
Rij 2:
Haak in elke losse een stokje vanaf de 4e losse vanaf je haaknaald (de 2 keerlossen en de 3e losse vanaf de haaknaald vormen het 1e stokje van deze rij). 1 keerlosse.
Rij 3:
Haak 2 lossen, 1 vaste in het 3e stokje van de vorige rij. Herhaal dit tot het einde van de rij. 3 keerlossen (deze keerlossen vormen het eerste stokje van de volgende rij).
Rij 4:
Haak 2 stokjes in de lus, daarna steeds 3 stokjes per lus. Herhaal dit tot het einde van de rij. 1 keerlosse.

Herhaal rij 3 en 4 tot de deken de gewenste lengte heeft (tel even uit hoeveel rijen je nodig hebt voor het gewenste strepenpatroon).

Slotrij:
Haak in alle stokjes van de vorige rij een stokje.

 Rand:
 Haak met grijs een rand van vasten om de deken:
- Aan de boven- en onderkant van de deken in elke steek een vaste.
- Aan de zijkanten steeds 1 vaste in rij 3 en 2 vasten in rij 4.

Strepen:
het patroon van strepen bepaal je zelf. Je kunt hiervoor natuurlijk zo veel kleuren gebruiken als je wil.
Maak een opzetlus en haak een halve vaste aan het begin van een rij. Zorg dat de lange draad (je bolletje) onder de deken valt. Gebruik de openingen van de blokjes om met je haaknaald de draad van onder de deken naar boven te halen en een halve vaste te haken. Aan het einde van de rij hecht je af en werk je de losse draadjes netjes weg aan de onderkant van de deken.


Reacties

  1. Ik ben ook nog steeds bezig met een deken die ik van jou blog heb gehaald.
    Allereerst was het verkrijgen van de wol (zeeman, de Julia, licht groene kleur) al een uitdaging, nu ligt de deken 1/4 klaar, maar heeft het haken op een laag pitje gestaan.
    Vorige week ben ik weer begonnen, gewoon omdat ik zoveel leuks voorbij zag komen.
    Maar ja begonnen, met haken ja, niet met de deken.....nu heb ik een haasje, een giraf, een vogeltje en een hart gehaakt en ligt de deken weer in de tas te wachten......wel 5 toeren opgeschoten, haha.
    Deze winter gaan we hem dus nog niet gebruiken, whahahaaa.
    Misschien moet ik mezelf "verbieden" om aan iets nieuws te beginnen, als er nog iets anders ligt.

    Gelukkig heb jij een nieuwe bestemming voor deze deken gevonden, incl nieuw kleurtje, hij is echt TE leuk om in een hoek te laten liggen vind ik!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw ... wat een mooie nieuwe twist heb je op deze manier aan het deken gegeven. Super mooi!
    Wat een gezellig interieur heb je. Mooi rustig en heel sfeervol.
    Groetjes, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie deken! Zo kan je er toch een andere twist aan geven, heel slim gedaan.

    Groetjes,
    Renske
    www.rennebol.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  4. recycle ik ben voor, nu kan je er weer iets mee geweldig toch:D

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is een handig idee, de kleur er later aan toe voegen. Dan kun je het veranderen als het nodig is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super knap bedacht van jou! En tevens bedankt voor het patroon. Gaat één van de volgende projecten worden.

    Lieve groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Knap met die lichte strepen er op! Past inderdaad naadloos in je interieur, gezellig!
    Fijne week, Sigrid x

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat slim! Heerlijk nieuw zo weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk. Nu heb je door een kleine ingreep weer iets wat bij de rest past en mag je deken weer pronken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo kan die weer even mee. Een prachtige deken!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wow, hij is superstoer zelfs!! Daar hou ik van.

    Groetjes,
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De deken gemaakt voor ons zoontje. Op 1 augustus is hij geboren en ligt nu heerlijk onder zijn mooie dekentje. Heerlijk patroon om te maken met een super stoer resultaat! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Superleuk om te horen! Heel veel geluk met jouw kleine mannetje.

      Verwijderen
  13. Gaaf zeg!! Welke maat haaknaald heb je ervoor gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo, ik ben een beginner omtrent haken en ook ik ben aan dit deken bezig voor mijn zoontje. Alleen zit ik vast met het maken van de strepen. Ik zie dat je dit met dubbele draad gedaan hebt. Hoe doe je dit? Doe je dit op het einde of tussen de rijen door?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De strepen haak je pas als de deken af is, tussen de openingen van de rijen door. De strepen zijn gehaakt met een enkele draad.

      Verwijderen
  15. Hallo, ik heb ook Royal Acryl gekocht bij de Zeeman, super mooie deken!
    Hoeveel steken en rijen heb je op 10 bij 10 centimeter?
    Ik ben nog beginner en probeer met het losser of vaster haken goed uit te komen.
    Alvast bedankt en groetjes,
    Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Heidi, ik heb het voor je nagemeten. 10 x 10 cm komt bij mij overeen met 18 steken en 10 rijen volgens het patroon.

      Verwijderen
  16. Ha ha Daphne, ik heb hem al bijna af ��.
    Heb heel los gehaakt met naald nummer 6, wilde graag een mooie losse deken.Nog een paar rijen, de rand en dan de strepen erop!
    Super bedankt ��

    Voor meelezers, dan heb ik 5 bollen gebruikt en 1 andere kleur voor de strepen, daarvan hou je natuurlijk wat over.
    Groetjes
    Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Daphne, ik ben ook aan deze deken begonnen. Heerlijk patroon! Bij mij trekt de deken wat scheef, aan het einde van de rij stokjes. En de stokjes zelf gaan ook iets scheef. Heb je een tip om dat te verbeteren? Groet, Grietje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O jee... je zou kunnen proberen of het helpt om je haakwerk te blocken.

      Verwijderen
    2. Uiteindelijk heb ik m niet meer geblokt. Hij is af en mooi geworden! Dank voor het patroon! Groet, Grietje

      Verwijderen
  18. Het komt denk ik omdat ik stokjes wat scheef haak. Normaal wordt dat met de volgende toer weer recht getrokken, maar bij dit patroon werkt dat niet. Ik ga maar rustig door en kijk aan het einde wel hoe het wordt :-). Kan ik altijd nog blocken. Ik haak m trouwens in vier kleuren, waarbij elke kleur 3 keer terug komt. Bedankt voor het mee denken! Groetjes Grietje

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Daphne, ik wil de stoere deken maken en ben het patroon aan het uitproberen. Ik snap niet wat je bedoelt in rij 4 met "haak 2 stokjes in de lus daarna steeds 3 stokjes per lus". Ik hoop dat je het me kan uitleggen. Alvast dank. Groetjes Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ineke, hier wordt bedoeld dat je 2 stokjes haakt om het boogje van 2 lossen van de vorige toer. Om het volgende boogje van 2 lossen haak je 3 stokjes en zo verder tot aan het einde van de toer.

      Verwijderen
  20. Hoi Daphne, dank voor je snelle reactie. Ik had toer 3 allemaal vasten gedaan en had daardoor geen lussen, daarom snapte ik t niet :) Groetjes Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoeveel garen heb ik nodig voor die afmeting

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet niet meer hoeveel bollen ik precies heb gebruikt, maar ik heb 'm gewogen en gemeten. De deken is 100 * 90 cm groot en weegt ruim 500 gram. Ik gebruikt Royal acryl van Zeeman.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Mandje - patroon

Pannenlappen

Granny Square Boodschappentas

Te gekke tas

Chunky Deken - patroon