Doorgaan naar hoofdcontent

Luchtig sjaaltje - deel 2

Pas liet ik het luchtig sjaaltje zien, dat ik in 2014 haakte, maar nooit op mijn blog had laten zien. Het bleef steeds maar liggen, omdat ik het patroon dat ik toen maakte nog eens wilde testen.

Kort geleden kwam het er eindelijk van. Ik paste 'm aan waar nodig en besloot om te werken met minder kleuren, omdat ik zo'n hekel heb aan het steeds aan- en afhechten van draadjes en ik tegenwoordig vaker kies voor eenvoud.


Oorspronkelijk haakte ik het sjaaltje in het rood.


Nu koos ik voor donkerblauw met een lichtblauw randje met picot steekjes in plaats van gekleurde bloemetjes.


Een lekker luchtig sjaaltje om je lente- of zomeroutfit mee op te leuken.

PATROON LUCHTIG SJAALTJE

Nodig:
haaknaald 4.0 
haaknaald 3.0
2 bollen donkerblauw katoen 
1 bol lichtblauw katoen
Sjaaltje (donkerblauw)

Haak met haaknaald 4.0.
1. Start met 30 lossen.

2. Haak 1 v in de 10e losse vanaf de naald. Dan *5 l, sla 3 l over, 1 v* en herhaal *_* tot aan het einde van de rij.

3. 5 l, 1 v om de 1e lus van de vorige ronde, *5 l, 1 v om de volgende lus*, herhaal *_* nog 4x. Dan 2 l en 1 st om de laatste lus van de vorige rij.

4. 5 l, 1 v om de 2e lus van de vorige ronde, *5 l, 1 v om de volgende lus*, herhaal *_* nog 4x.5-104: herhaal rij 3 en 4. Hecht af.
Rand (lichtblauw)

Haak met haaknaald 3.0.
Hecht aan bij een hoek rechts van een korte zijde.

Hoek:  1 picot (= 3 l, 1 hv in de 3e l), 1 v, 5 l, 1 hv in de 5e l, 1 v, 1 picot, 1 v.

Korte zijde: *5 l, 1 v om de volgende lus*, herhaal *_* 4x, je bent nu bij de volgende hoek.

Hoek: 1 picot, 1 v, 5 l, 1 hv in de 5e l, 1 v, 1 picot, 1 v.

Lange zijde: *5 l, 1 v om de volgende lus*, herhaal *_* 2x, picot, **herhaal *_* 3x, picot**, herhaal **_** tot aan de volgende hoek.

Hoek: 1 picot, 1 v, 5 l, 1 hv in de 5e l, 1 v, 1 picot, 1 v.

Korte zijde: *5 l, 1 v om de volgende lus*, herhaal *_* 4x, je bent nu bij de volgende hoek.

Hoek: 1 picot, 1 v, 5 l, 1 hv in de 5e l, 1 v, 1 picot, 1 v.

Lange zijde: *5 l, 1 v om de volgende lus*, herhaal *_* 2x, picot, **herhaal *_* 3x, picot**, herhaal **_** tot aan de volgende hoek.

Afhechten.

Reacties

  1. Leuk. En je schrijft volgens mij heel duidelijk het patroon. Ik vind dat best wel lastig. Complimenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig sjaaltje! Leuke combi met het spijkerjasje.
    Zou zeker niet misstaan bij de jurk die ik aan het naaien ben. Dus wie weet ... pak ik jouw patroon er nog wel bij voor een bijpassend sjaaltje. Dank je wel voor het delen!
    Groetjes, Ilse (by-ik.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het patroon is erg mooi! Bedankt voor het delen! De donkere versie vind ik de mooiste, zelf vind ik wat sober ook mooier, eenvoud maakt bijna dat her haakwerk meer zijn verdiende aandacht krijgt 😊😉

    Groetjes Marijke
    (zusjeknus.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind dat de nieuwe versie beter bij jou past, dus geslaagd!
    Bedankt voor het patroontje ook, ik wil wel eens een lentesjaaltje haken voor mezelf.
    ( PS: En ik ben het al een hele tijd vergeten te zeggen, maar dankjewel dat mijn blogje aan de beurt is om in jouw kantlijn te staan, dikke smak daarvoor! )
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi! Ik heb ook wel zin om een zomersjaaltje te gaan maken, maar eerst moeten er nog andere dingen worden afgemaakt...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ooooooh, deze is OOK alweer zo leuk.
    Ik heb nog zoveel te doen, ik ben bezig met wel 10 dingen tegelijk.
    Maar als ik deze sjaal zo zie, komt nummer 11 er misschien ook wel bij.......

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Mandje - patroon

Pannenlappen

Granny Square Boodschappentas

Te gekke tas

Chunky Deken - patroon