Doorgaan naar hoofdcontent

Lampenkap

Ruim 10 jaar wonen we nu in ons huis. Ik was in verwachting van onze jongste toen we hier kwamen wonen. En nog steeds hebben we geen moment spijt gehad van deze keuze. Zo'n fijn huis, een ruime en lichte tweekapper uit de jaren zeventig, gelegen aan een rustig riviertje waar we vanuit de huiskamer en onze slaapkamer op uitkijken. Ik geniet daar nog dagelijks van.


Toen we hier kwamen wonen hebben we de boel al grondig verbouwd, maar nu we 10 jaar verder zijn en we van een jong gezin naar een gezin met twee grote meiden zijn gegroeid kan het huis wel een grote opruiming en opfrisbeurt gebruiken. Want goeiedag, wat een hoop spullen hebben we in de loop der jaren verzameld. Zo was het kleinste kamertje boven, waar jongste als baby sliep, de laatste jaren uitgegroeid tot rommelhok. Omdat ik veel thuis werk had ik al een tijdje de wens om deze kamer helemaal uit te mesten en er een werk-/hobbykamertje voor mijzelf van te maken. 

Zo gezegd, zo gedaan, in een paar etappes ruimde ik het kamertje op, werkte ik zes jaar administratie (oei!) weg en verschoof de meubels om wat meer ruimte te creëren.


Het werd een plek waar ik heerlijk rustig kan werken, maar ook om lekker creatief bezig te zijn.

De appelgroene lampenkap, die er nog hing uit de babytijd van jongste en inmiddels een groot stofnest was, gaf ik een makeover. De stof knipte ik eraf en ik hield 2 ringen over. Deze gebruikte ik voor mijn nieuwe, gehaakte lamp.


PATROON LAMPENKAP

Nodig:
Stylecraft Special dk
haaknaald 4.0
haaknaald 3.0
stopnaald
2 ringen voor een lampenkap, een boven- en een onderkant, met dezelfde afmetingen

Ik haalde een oude lampenkap uit elkaar en gebruikte de ringen om een nieuwe lampenkap omheen te haken. De door mij gebruikte ringen hebben een diameter van 22 cm. Voor deze lampenkap, met een hoogte van 22 cm, had ik 2 bollen Stylecraft Special dk nodig.

Reliëfstokje = je slaat de draad om de haaknaald, steekt de haaknaald achter het stokje van de vorige ronde en haakt een stokje om het steeltje van dat stokje heen.

Start met haaknaald 4.0.
1. Haak vasten, in totaal een veelvoud van 3, om de bovenste ring. Mijn ring is opgedeeld in 4 gelijke delen, in ieder deel haakte ik 39 vasten. Keren.

Ga verder met haaknaald 3.0.
2. 2 l (tellen hier en in alle volgende rondes niet mee als stokje), in elke v 1 st (39 st), 1 hv in de 2e l. Keren.

3. 2 l, *1 reliëfstokje om het 1e st, 2 gewone st om de volgende 2 st van de vorige ronde*, herhaal *_* tot het einde van de ronde, sluit de ronde met 1 hv id 2e l. Keren.

4. 2 l, 1 st in het reliëfstokje van de vorige ronde, 2 reliëfstokjes in de gewone st van de vorige ronde, *_* tot aan het einde van de ronde, sluit de ronde met 1 hv id 2e l. Keren.

5. 2 l, 1 reliëfstokje om het gewone st + de 2 lossen van de vorige ronde, 2 gewone st om de 2 reliëfstokjes van de vorige ronde, 2 l, *1 reliëfstokje , 2 gewone st *, herhaal *_* tot het einde van de ronde, sluit de ronde met 1 hv id 2e l. Keren.

Herhaal ronde 4 en 5 tot je de gewenste hoogte van de lampenkap hebt bereikt.

De laatste ronde begon ik met 1 l, en vervolgen haakte ik in elke steek 1 v om de tweede ring heen.



Reacties

  1. Dat ziet er gezellig uit en wat een leuke lampenkap.
    Maar ik ben weg van je kopje met naalden, wat heb je daarin gedaan?
    Fijn weekend Manon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Manon,
      Een close-up van het kopje kun je zien in het bericht http://haak-en-maak.blogspot.nl/2016/09/cappuccino.html. Het idee en het patroon komt uit het boek Haakspiratie van Janneke Assink. Ik vind ze ook nog steeds leuk en gebruik ze nu heel vaak.
      Groetjes, Daphne

      Verwijderen
  2. Wat is dit ontzettend leuk geworden.
    Past mooi bij de rest van je kamertje.En ja, wat verzamelen wij mensen wat he?!
    Wij wonen al bijna 20 jaar in ons huis......man man, wij kùnnen niet eens meer verhuizen, want ik zou niet weten hoe we onze spullen dan moeten overhuizen 😊
    Zo'n kamertje/werkplek/hobbyruimte is wel geweldig om te hebben, geniet er maar fijn van.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Via via kom ik hier terecht, gezellig! Ik ga je zeker volgen. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een heerlijk kamertje is het geworden! En een superleuke lamp, gaaf hoor! Dat wordt vanaf nu ook hier heerlijk genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat is het een gezellige werkplek geworden. De gehaakte lamp is prachtig en past mooi bij de rest.

    Geniet van je nieuwe werk- en hobbyplek, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk zo'n eigen plek. Heb ik ook, maar ik zit er niet, ik vind het beneden aan de eettafel veel fijner werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een gezellige plek om te werken. Leuke details. Fijn!
    Mooie lampenkap haakte je!
    Veel (werk) plezier!
    Groet, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat fijn om zo mooi te wonen. Van uitzicht, daar houd ik ook van.
    Je kamertje ziet er gezellig uit. En de lampenkap is mooi zo. Past ook helemaal in een ruimte
    die voor de hobby wordt gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk, zo'n plekje voor jezelf. Ik ben wel benieuwd hoe je 6 jaar administratie hebt weggewerkt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gezellige werkplek en wat een leuke lampenkap..!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuke lamp. Is dit de wafelsteek?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Mandje - patroon

Pannenlappen

Granny Square Boodschappentas

Te gekke tas

Chunky Deken - patroon