Doorgaan naar hoofdcontent

Omi's sjaal

Al een tijd geleden had ik mijn moeder beloofd dat ik voor haar een sjaal zou haken. Het duurde alleen even voordat ik een patroon tegenkwam dat ik echt bij haar vond passen. Het moest een luchtig patroon zijn en een lekker grote sjaal, die ze gemakkelijk om kan slaan en niet te warm is, dus het liefst zonder acryl.


Het werd een eenvoudige sjaal in de granietsteek. Het patroon van de sjaal vond ik bij Jessie At Home. Het door haar gemaakte haakschema is erg duidelijk en eenvoudig, een fijn patroon waar je niet echt bij na hoeft te denken. Ik maakte een Nederlandse vertaling van het patroon. 


Ik kocht 6 bollen Drops Flora en haakte met haaknaald 9.0 en een dubbele draad. Hiermee kreeg de sjaal het luchtige effect dat ik voor ogen had.


Voordat ik begon met haken had ik al bollen gemaakt met mijn wolwinder, waarbij ik steeds twee bollen had samengevoegd tot één bol met een dubbele draad. Dat bleek niet te werken en doe ik dus nooit meer. De twee draden bleken namelijk niet gelijkmatig te zijn gewonden. Niet handig dus. Maar ach, weer wat geleerd, zullen we maar zeggen.

 
Omi was in haar nopjes met de sjaal, die al meteen kon worden gedragen op een heerlijke nazomerdag.

Reacties

  1. Hey Daphne,
    Wat een mooie sjaal is het geworden. Heerlijk voor dit tussen weer. Mooi.
    Fijne dag.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel erg mooi!!!! Kun je trots op zijn. Haken met dubbele draad doe ik ook heel vaak, en het is eigenlijk altijd zo, dat de ene bol (veel) eerder op is dan de andere.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel eenvoudig patroon maar met een mooi effect. En vooral op zulke grove naalden komt het goed uit.
    Hier zal ze veel plezier van hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Herkenbaar, dat samen opwinden van de bollen niet gaat. Zat flink in de knoop.
    De omslagdoek is heel mooi geworden! Daar zal je moeder veel plezier van hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Knap hoor! Een leuk patroon en een kleur die goed combineert, ik geloof het graag dat omi in haar nopjes was :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig! En door naald 9 heeft hij inderdaad een heel luchtig effect, mooi! Daar zal je moeder vast veel plezier van hebben, dat kan niet anders :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zeker een heel erg mooi patroon! Ik heb hem ook geprobeerd, maar heb er wat moeite mee. De bovenkant van de sjaal blijft bij mij niet recht, maar loopt rond af aan de zijkanten. Geen gelijkmatige driehoeksvorm dus. Als een soort pizzapunt, zeg maar.
    Hoort dit bij het patroon, of maak ik ergens een fout?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lijkt me idd niet goed. Je mag me een foto mailen, als je wil dat ik er even naar kijk.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Mandje - patroon

Granny Square Boodschappentas

Pannenlappen

Eiermuts

Te gekke tas