Doorgaan naar hoofdcontent

Mandje - patroon

Een van de meest bekeken items op mijn blog is het gehaakte Mandje dat ik al een aantal keer liet zien. Al vaak werd mij gevraagd naar het patroon en dus besloot ik dat ik 'm toch maar eens moest uitwerken en 'm op mijn blog moest delen.


Ikzelf kan ook geen genoeg krijgen van deze schattige mandjes. Hier in huis doen ze al dienst als fietssleutelverzamelmandje en om de laders en oortjes van de mobiele telefoons in op te bergen. Ook vind ik ze superleuk als cadeautje, zo heb ik er al weer een klaarstaan voor een bijna jarig vriendinnetje van jongste. Wat leuks erin, cellofaantje eromheen en klaar is Kees.

PATROON MANDJE

Nodig:
1 bol Drops Paris
Haaknaald 4.0
Stopnaald
Stekenmarkeerder

Het mandje heeft een doorsnee van ongeveer 11 cm en is ongeveer 8 cm hoog (met omgeslagen rand), maar je kunt 'm haken in elk gewenst formaat. Wil je een breder mandje? Ga dan nog even verder met meerderen na ronde 6. Wil je een hoger mandje? Haak dan nog een paar extra rondes na ronde 22.

Start met een magische ring.

1. 8 v in de ring, sluit de ring niet maar haak rondom verder.

2. 2 v in elke v (16).

3. *1 v, 2 v in de volgende steek*, herhaal *_* nog 7x (24).

4. *1 v, 1 v, 2 v in de volgende steek*, herhaal *_* nog 7x (32).

5. *1 v, 1 v, 1 v, 2 v in de volgende steek*, herhaal *_* nog 7x (40).

6. *1 v, 1 v, 1 v, 1 v, 2 v in de volgende steek*, herhaal *_* nog 7x (48).

7-22. 1 v in elke steek (48).

23. 1 v in elke steek tot de laatste steek van de ronde, 1 hv in de volgende steek, afhechten.

Keer je werk, zodat je vanuit de binnenkant verder haakt. Dit wordt het randje.

24. 1 v in elke v (48), sluit de ronde niet, maar haak rondom verder.

25-27. 1 v in elke v (48).

Hecht af en rol het randje om.

Je kunt het patroon hier downloaden:

Reacties

  1. Ha, dat is toevallig, ik heb gisteren net een blogpost gemaakt over mandjes haken! Je verhaal is heel herkenbaar en leuk dat je een patroon deelt! Dit is echt een mandje dat niet mag ontbreken in huis!

    Groet, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hee wat een lieffies! Leuke kleuren zo bij elkaar! Bedankt voor het delen, ik was op zoek naar een nieuw project, deze lijken me heerlijk om te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. leuk! Nu ga ik ook echt eens een mandje haken. (ben het al heel lang van plan en heb ook al heel lang lekker dik garen in huis)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat super leuk, heb er nu al zin in om het te maken, echter moet ik eerst mijn huidig project afronden.....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Echt super leuk.
    En het patroon is goed te volgen.
    En wat een mooi garen.
    Kortom.....heel erg Leuk, lijkt mij iets om te gaan haken binnenkort😊
    Misschien leuk om op de bodem een mooi design papiertje te leggen, geeft ook meteen wat stevigheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey Daphne,
    Bedankt voor het mooie patroon. Echt heel leuk. Ik heb nog heel veel bollen Drops Paris liggen, misschien nog eens een keer een idee ervoor hihi.
    Fijne avond.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Erg leuk, en een fijn patroon denk ik....ik volg je inmiddels :-)
    groetjes Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ze zijn inderdaad heel schattig!

    Lieve-Groetjes,
    Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja hé, mandjes zijn heerlijk om te haken én om te gebruiken én om te geven! Helemaal mee eens :-) Dit zijn leuke kleurtjes! Goed dat je even het patroon deelt, er zullen nu veel mandjes gehaakt gaan worden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mandjes zijn altijd handig, in iedere soort en maat.

    Leuk gehaakt en bedankt voor het patroon.

    Groetjes,
    Renske

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ze zijn ook heel erg leuk! En heel handig. Dank je voor het delen van je patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie mandjes, bedankt voor de beschrijving!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb pas je leuke blogs en patronen ontdekt. Heel inspirerend. Ik heb net dit leuke mandje gehaakt met een dikke veelkleurige katoen. Ik wilde er een foto van bijvoegen, maar dat gaat geloof ik niet hè?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heel leuk! Heb er eerst eentje voor mezelf uitgeprobeerd en nu ga ik er 2 voor mijn dochter haken voor in haar eerste eigen appartementje. Kleuren door haarzelf uitgezocht uit mijn bak met vele restjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heb er net twee klaar grote en kleinere versie. Oker geel. Super leuk patroon en heel makkelijk. Leuk als cadeau!!! Super bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik maak ze met allerlei restjes. Als je de omslag in een ander kleurtje haakt, dan worden ze bovendien ook nog bont.
    Ik vul ze met noten in een zakje dat ik met een gehaakte ketting dichtknoop en deel ze uit als cadeautje.
    Ik heb er net eentje klaar dat ik maakte van in repen geknipte en aan elkaar geknoopte plasticzakken. Zo zijn die dingen ook nog ergens goed voor!
    Heel eenvoudig patroon en klaar in één avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik heb een beetje een domme beginnersvraag, maar is er een verschil tussen een v in een v haken en een v in een steek haken? Heb de onderkant af, maar zie net het verschil in de omschrijving. Weet niet of ik het nou goed gedaan heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Leuke mandjes, ga ik maken voor mijn vriendinnen voor de feestdagen, mooi geschenk dat altijd bruikbaar is.
    Heb je vele mooie haakpatronen ontdekt, bedankt hóór! Lieve

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hi, dus dan zit de binnenkant aan de buitenkant?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De laatste paar rijen inderdaad. En als je dan het randje ontvouwt zie je de mooie steken weer.

      Verwijderen
  20. Wat een mooi en makkelijk patroon,

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Bedankt voor het patroon. Ik ben een beginnend haakster en het patroon was goed te volgen. Ik vind mijn mandje echt leuk geworden: https://mevrouww1.blogspot.com/2021/02/mandje.html

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoe ga je verder nadat je hebt afgehecht. Hoe moet je dan weer starten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het mandje bouwt eerst vanaf de buitenkant op. Nadat je hebt afgehecht, hecht je aan aan de binnenkant. Dus in tegengestelde richting als eerst. Van daaruit haak je nog een paar toeren. Als je dan de laatste paar toeren omvouwt heb je een mooi randje aan de bovenkant.

      Verwijderen
  23. Hij ziet er leuk uit en ga het ook proberen

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Pannenlappen

Granny Square Boodschappentas

Te gekke tas

Chunky Deken - patroon