Doorgaan naar hoofdcontent

Col

De eerste keer dat dochterlief en ik Knit & Knot bezochten kochten we een grote bol dik verloopgaren. Geen idee hadden we wie ermee zou gaan haken en wat het dan moest worden. Na en tijdje verdween de bol onderin mijn onderste voorraaddoos met wolletjes. Af en toe pak ik deze doos er weer eens bij om te kijken naar mijn "vergeten" wolvoorraad. En zo kwam ik de bol, maanden later, weer tegen. Ik probeerde verschillende patronen uit, pakte er zelf de breinaalden bij, maar haalde het werk net zo vaak weer uit. Als ik verloopgaren gebruik, dan kom ik eigenlijk elke keer weer tot de conclusie dat dit het best tot zijn recht komt met een eenvoudig patroon.


Mijn laatste poging werd dus een eenvoudig patroon, halve stokjes paarsgewijs met haaknaald 10.0, zodat de col een beetje luchtig en niet te stug zou worden. Een heerlijk, eenvoudig patroon dat een leuk effect geeft.


Ik haakte de col lekker lang, zodat ie twee keer om je nek past. In gedachten haakte ik 'm voor oudste, maar die wilde 'm niet. Dat had ik kunnen weten natuurlijk. Ze draagt sowieso liefst geen sjaal, ook al fietst ze dagelijks door weer en wind naar de stad. Tegen beter weten in pakte ik 'm in voor onze kerstvakantie in Zwitserland, maar zelfs in de ijzige kou kwam ie niet uit de tas. Mijn zus, die het toch altijd al snel koud heeft en een groot deel van de winter in de sneeuw zit, kon ik er wel blij mee maken.

PATROON COL

Nodig:
wol (of wolmix) voor haaknaald 6.0/7.0 (200 gram/ca. 360 meter)
haaknaald 10.0
stopnaald

Start met een ketting van 25 lossen (of een ander aantal als je 'm breder of smaller wil hebben).

1. 2 l, 2hst-samen in de 3e en 4e losse vanaf de haaknaald, 2 hst-samen in dezelfde (4e) en de volgende losse, herhaal tot aan het einde van de rij.

2. 2 l, 2hst-samen in de 1e en 2e steek van de vorige rij, 2 hst-samen in dezelfde (2e) en de volgende losse, herhaal tot aan het einde van de rij.

3-x. Herhaal toer 2 tot de col lang genoeg is (of je garen bijna op is). Kijk wel even of deze lengte mooi sluit rondom de hals.

Haak de uiteinden met vasten aan elkaar en hecht af.


Reacties

  1. Hey Daphne,
    Wat een mooie col. Gaaf garen. En leuk dat je zus hem nu lekker kan gebruiken in Zwitserland in de sneeuw.
    Fijne avond.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat je zus er blij mee is. Hij is ook prachtig! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi garen en een prachtige kleur. Dit komt inderdaad beter tot zijn recht met een eenvoudig patroon. Ik kende deze steek niet. Goed om te onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helemaal mee eens. Mooi verloopgaren vraagt om een eenvoudig patroon.
    Deze col is erg mooi geworden! Leuk dat hij een goede bestemming bij je zus heeft gekregen.
    Groet, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie col! Fijn, dat je je zus er blij mee hebt kunnen maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haha, die koppige tieners die geen sjaal om willen! Ik begrijp het niet, waren wij vroeger ook zo?? ;-) Gelukkig was je zus er wel blij mee! De sjaal ziet er echt lekker warm, zacht en mooi uit. Te mooi om niet gebruikt te worden.
    En zo'n 'vergeten' wolvoorraadje heb ik ook nog. Ik krijg die maar niet op... Sommige garens passen echt nergens bij. Misschien eens weggeven voor een goed doel ofzo...
    Groetjes, Sigrid x

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Mandje - patroon

Granny Square Boodschappentas

Pannenlappen

Eiermuts

Te gekke tas